Een webshop beginnen is niet iets dat je zomaar even doet. Er komt heel wat kijken bij het beheren van een webshop. Daarom geven wij drie handige tips om de belangrijkste zaken op orde te hebben. Hoe? Lees het in dit artikel!
1. Zorg voor een goede werkplek
Als webshop eigenaar heb je ontzettend veel taken die je uit moet voeren. Zeker als je de volledige webshop alleen runt, dan komt daar veel bij kijken. Denk bijvoorbeeld de klantenservice, verwerken van orders, inkopen bij leveranciers, verwerken retourzendingen, marketing en noem zo maar op. Dit betekent dat de meeste webshop eigenaren lange werkweken draaien. Op zich prima, maar een goede werkplek is dan wel essentieel.
Als webshop ondernemer zit je natuurlijk niet te wachten op lichamelijke klachten, zoals rug-, nek- of schouderpijn. Daarom is het van belang om te investeren in een werkplek die je ergonomische kunt afstellen op jouw lichaam. Ergonomisch werken voorkomt lichamelijke klachten én verhoogt het werkplezier. Een echte aanrader voor webshop eigenaren is het werken aan een zit sta bureau van OfficeCity. Het afwisselen van zittend en staand werken brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee.
2. Besteedt werkzaamheden uit
Veel webshop eigenaren proberen alles rondom hun webshop zelf te doen. Voor velen is dit ook direct een valkuil. Niet alleen ben je veel tijd kwijt aan werkzaamheden waar je eigenlijk niet zo goed in bent, maar ook het resultaat is minder dan als je het zou uitbesteden. Zo kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld online marketing uit te besteden als die niet je sterkste punt is. Een marketing specialist weet als geen ander om het budget zo efficiënt mogelijk te gebruiken, zodat de zogenoemde return on investment (ROI) zo hoog mogelijk is.
Naast het uitbesteden van werkzaamheden waar je niet zo goed in bent, kan het ook fijn zijn om werkzaamheden die je niet zo leuk vindt uit te besteden. Vind jij het saai om dagelijks alle pakketjes in te pakken? Of hou je er niet van om alle mails van klanten te beantwoorden? Het uitbesteden van werkzaamheden je minder leuk vindt zorgt ervoor dat je meer werkplezier zal ervaren.
3. Scheidt werk en privé
Een valkuil van veel ondernemers, waaronder ook webshop eigenaren, is dat werk en privé niet goed gescheiden wordt. In loondienst vertrek je na werktijd en ga je naar huis, maar als webwinkelier ben je vaak de hele dag bezig met alle werkzaamheden rondom je webshop. Zeker wanneer je vanuit huis werkt, dan is het de uitdaging om werk en privé goed te scheiden. Zorg in ieder geval voor een aparte werkplek die afgesloten kan worden, dit zorgt ervoor dat je letterlijk de deur achter je dicht kunt trekken na een werkdag. Ook is het hanteren van duidelijke werktijden een goede tip om werk en privé goed te scheiden. Je webshop is misschien 24/7 open, maar dit wil niet zeggen dat jij ook het overgrote deel van de dag bereikbaar moet zijn voor klanten. Zij begrijpen echt wel dat je als webshopeigenaar niet elke avond en zondag bereikbaar bent.