Remblokken voor je motorfiets zijn van levensbelang en onderhoud en tijdige vervanging zijn dan ook heel belangrijk. De wrijving die ontstaat bij het remmen zorgt ervoor dat de remblokken slijten. Rijd je te lang door met versleten blokken, dan kunnen je remschijven beschadigen. Lees in deze blog alles wat je moet weten over motorfiets remblokken.
Organische- of gesinterde remblokken
Er zijn organische- en gesinterde remblokken verkrijgbaar. Voor een rustige rijstijl en woon-werkverkeer zijn organische remblokken prima geschikt. Ben je een sportieve rijder, dan wil je misschien liever gesinterde blokken op je motor. Organische remblokken zijn goedkoper en werken al goed op een lage temperatuur.
De levensduur van remblokken
Er bestaat geen tabel of lijstje om te bepalen hoe lang remblokken meegaan. Dit wordt namelijk beïnvloed door onder meer het gewicht van de motorfiets, je rijstijl en de weersomstandigheden. Omdat de meeste remkracht van je voorrem afkomt, zullen deze wel sneller slijten dan die van de achterrem. Globaal zou je kunnen zeggen dat de levensduur tussen de 10.000 en 30.000 kilometer ligt. De sportieve rijder zal dichter tegen de 10.000 aanliggen, de toerrijder gaat naar de 30.000 kilometer.
Controleren staat remblokken
Ook als je niet van plan bent om de remblokken zelf te vervangen, maar dit door een onderhoudsmonteur te laten doen, is controle aan te raden. Nieuwe remblokken hebben circa 6 tot 8 millimeter remvoering. Wanneer dat afgenomen is tot minder dan 2 millimeter moeten ze vervangen worden. De remvoering is het deel dat tussen de remklauw en de remschijven ligt. Controleer de blokken aan beide kanten van de remschijf.
Inrijden nieuwe remblokken
Wanneer je nieuwe remblokken voor je motorfiets hebt geplaatst, kun je merken dat deze eerst enkele kilometers moeten inslijten. Het is verstandig hier rekening mee te houden door even rustig aan te doen en niet overmatig en hard te remmen.