Als je kijkt naar de gemiddelde internetaanwezigheid van een middelgroot bedrijf in Nederland, dan is het meestal een verouderd webdesign en verouderde web technologieën. Dit is begrijpelijk, zeker gezien de nog steeds zeer hoge kosten voor ontwikkelaars en internetbureaus. Als je deze kosten afzet in verhouding tot de verwachte meerwaarde van een moderne website voor het bedrijf zullen de meeste besluitvormers besluiten deze investering niet te doen. Een ander probleem is dat de meeste oudere websites geen ingebouwd volgsysteem hebben dat het aantal bezoekers van de website en de herkomst van de bezoekers documenteert. Zonder de kengetallen is het lastig om de oude succeswaarden van websites weer te geven en ook niet voor de toekomst. Een solide, goed gestructureerde site helpt niet alleen bij de presentatie op internet, maar ook bij het verkrijgen van nieuwe opdrachten via zoekmachines. En als je een niet al te ingewikkelde site nodig hebt kun je natuurlijk ook goedkoop een website laten maken.
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoals de naam al doet vermoeden, heeft zoekmachineoptimalisatie iets te maken met zoekmachines en optimalisatie. Een zoekmachine is, nogmaals de naam heeft een betekenis, een “engine” of systeem dat resultaten aan de gebruiker toont nadat de gebruiker een specifieke zoekterm heeft ingevoerd. Bij zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO of Search Engine Optimization genoemd) draait alles om het optimaliseren van de betreffende website. Optimaliseren in de zin van het zo makkelijk (en vaak) mogelijk maken voor potentiële bezoekers om te vinden.
SEO nauw verbonden met webdesign
Zoekmachineoptimalisatie heeft duidelijk veel te maken met webdesign. Enerzijds moet een bepaald ontwerp van een website aantrekkelijk zijn. De klanten of bezoekers moeten zo lang mogelijk op de website blijven of worden aangemoedigd om een product te kopen. Een aansprekend webdesign is een must voor elke serieuze website. Investeer daarom voldoende in een aantrekkelijk webdesign. Een ander belangrijk gebied in zoekmachineoptimalisatiezijn ook trefwoorden of teksten. Een website moet makkelijk en vaak gevonden worden. Bovendien moeten de bezoekers die naar de website worden “geleid” ook “goede” bezoekers zijn. Op het gebied van SEO wordt dit goed “traffic” genoemd. Goed verkeer is vooral belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie als het gaat om het verkopen van een product. Als het om SEO gaat, gaat het ook om het grote geheel. Het heeft geen zin als alleen de zoekwoorden en teksten perfect op elkaar aansluiten, of alleen het webdesign. SEO en webdesign gaan hand in hand als het gaat om het bouwen van een goede website die ook nog gevonden wordt.