Een van de meest effectieve manieren om een bedrijf te promoten is de mond-op-mond reclame. En op de dag van vandaag doen we dat via het internet. Een complimentje krijgen is natuurlijk altijd erg prettig, maar hoe belangrijk het is om (goede) reviews te krijgen leggen we hier uit!
Het belang van een website en sociale media
Zodra we de deur uit moeten, raadplegen we eerst het internet. Waar willen we heen, en hoe komen we daar? Met je smartphone heb je de wereld onder handbereik. Daarom is het belangrijk dat jouw bedrijf ook goed te vinden is via de zoekmachines.
Je dient je bedrijf dan ook voor te stellen op het internet. Om te zorgen dat de zoekmachines jouw restaurant een beetje kunnen vinden tussen alle concurrentie, dien je zoveel mogelijk ingangen te hebben. Hoe meer bronnen, des te beter!
Zorg voor een goede website, een Google Business account en open een account op Sociale Media zoals Instagram, Yelp en Facebook. Hoe meer interactie er plaats vindt op deze pagina’s (kliks en likes), des te hoger scoor je bij de zoekmachine.
Hoe zorg je voor goede reviews?
Vooral in het begin is het enorm belangrijk om goede reviews te ontvangen. De gemiddelde score van het totaal aantal reviews bepaald hoe hoog je op de vergelijkingssites geplaatst zal worden. Je kunt natuurlijk je vrienden en familie vragen om een goede review op de reviewsites zoals Reviews Bird te plaatsen. Een goede review zal andere consumenten ertoe aanzetten om ook een goede review achter te laten.
Een andere manier om goede reviews te verzamelen is om tevreden klanten te vragen om een review te plaatsen. Het bedienend personeel kan hiervoor een balletje opgooien bij klanten die zichtbaar tevreden zijn over het eten, de sfeer en de bediening. Ook gasten die in eerste instantie iets te klagen hadden en waarvan de klacht naar tevredenheid is opgelost kunnen een waardevolle review achterlaten.
Goede restaurant reviews die samengebracht worden op verschillende vergelijkingssites zijn een effectieve vorm van gratis reclame.
Wat moet je doen met slechte reviews?
Vaak hoor je ondernemers zeggen dat alle publiciteit goede publiciteit is, maar dat is zeker niet zo voor restaurants. Een negatieve beoordeling over het eten, de sfeer of het gedrag van het personeel op een reviewsite kan een restaurant behoorlijk wat klanten kosten.
Zorg voor een effectief feedbackproces voor je klanten, en neem de kritische beoordelingen serieus. Probeer de klant eventueel met een gratis verbeterde service en verontschuldigingen het gevoel te geven dat je echt om hen geeft. Op het internet vind je ook tips over hoe met kritiek om te gaan. Of het nou een klacht is in de zaak of op Facebook: het gaat om de persoonlijke ervaring van de klant, ongeacht wat jij er zelf van denkt.