Wanneer kan je de arbodienst inschakelen?

Een arbodienst inschakelen: wat doet een arbodienst voor jouw bedrijf? Wat is het verschil tussen een arbodienst en bedrijfsarts? En wanneer schakel je een arbodienst/bedrijfsarts in? In dit artikel vertellen wij alles wat je moet weten over het inschakelen van de arbodienst. 

Verschil tussen arbodienst en bedrijfsarts

Het grootste verschil tussen een bedrijfsarts en arbodienst is dat een arbodienst meestal breder inzetbaar is. Een arbodienst, zoals rondomwerk, biedt meestal het totaalplaatje. Een arbodienst is inzetbaar voor preventie tot begeleiding. 

Een bedrijfsarts kan zich ook bezig houden met een preventief beleid, echter profiteer je bij een arbodienst van verschillende expertises en zijn er ook meer mogelijkheden. 

Wat doet een arbodienst voor jouw bedrijf?

Een arbodienst inschakelen doe je voor extra ondersteuning op een aantal punten. Zo kan je een arbodienst of bedrijfsarts inzetten om preventieve maatregelen te bedenken en treffen. Wettelijk kan het ook verplicht zijn om een arbodienst of bedrijfsarts in te schakelen bij langdurige zieke werknemers.

Als bedrijf met personeel in dienst ben je verplicht om een contract hebben met een gecertificeerde bedrijfsarts of arbodienst. Je hebt de keuze uit vele diensten van de bedrijfsarts of arbodienst, maar zeker niet alles is verplicht. Wel is verplicht dat je een bedrijfsarts tot je beschikking hebt die je kan inschakelen en waar werknemers terecht kunnen bij ziekteverzuim. Op het moment dat een werknemer dreigt langdurig ziek te worden is het verplicht om een bedrijfsarts in te schakelen. De meeste werkgevers contacteren een bedrijfsarts in de zesde ziekteweek.

Wil je meer informatie over ziekteverzuim? En wat je hier als ondernemer mee kan doen? Of hoe je dit kan voorkomen? Je leest hier alles over op de website van Rondom Werk.



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *