Wat is SEO & hoe werkt het?

SEO, ook wel Search Engine Optimization, is een verzamelnaam van de processen die meewerken aan een betere positie in de organische zoekresultaten. Door SEO effectief toe te passen op je website is het mogelijk om meer bezoekers te genereren naar de gewenste webpagina’s. Een groot deel van de bedrijven die online aanwezig zijn hebben te maken met SEO en zijn hier ook afhankelijk van. In dit artikel leggen wij je uit wat SEO precies is en over de drie pijlers. 

  1. Wat is SEO?
  2. Content 
  3. Techniek 
  4. Autoriteit 

Wat is SEO 

Eerder in dit artikel werd al benoemd dat SEO een afkorting is voor: Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt het ook zoekmachine optimalisatie genoemd. Het gaat hierbij om websites zo te optimaliseren dat deze hoger worden getoond bij de zoekopdrachten in de zoekmachines als Google en Bing. Om uit te leggen hoe het verder werkt leggen wij je de drie pijlers uit van SEO: content, techniek en autoriteit. 

Content 

Als we het hebben over content gaat het om bijvoorbeeld de teksten die worden getoond op je website. Hierbij moet jij jezelf afvragen of je website content bevat die de behoefte van je gebruikers vervult. Kwalitatieve content zorgt er vervolgens voor dat je relevant bent en de boodschap duidelijk wordt overgebracht naar je bezoeker. Naast teksten zijn video’s, afbeeldingen en infographics ook onderdeel van de content op je website. Content moet relevant zijn, maar hoe controleer je dat? Om te beginnen kun je deze stappen ondernemen:

  1. Bekijk of er überhaupt content aanwezig is op de belangrijke webpagina’s. Als er content aanwezig is bekijk dan of dit de juiste boodschap overbrengt aan de gebruiker. Beschikt de pagina over tekst, foto- of videomateriaal?
  2. Sluit de paginatitel aan op het onderwerp van de webpagina? Deze vind je bovenin de browser. 
  3. Als je zoekt op relevante zoektermen kom je dan naar boven in de resultaten? Ja, op welke positie? En wat doen de concurrenten anders of wellicht beter?
  4. Is de content die je toont uniek? Vermijd duplicatie van content. 

Door middel van deze stappen kun je eenvoudig de kwaliteit van de content controleren. Natuurlijk zijn er nog meer stappen die je kunt ondernemen, maar dit is de basis. 

Techniek 

Bij de pijler techniek moet jij jezelf afvragen of je website technisch in orde is. Dit kan je controleren door onder meer te kijken naar de snelheid van je website. Een trage website is voor niemand fijn. Niet voor je bezoeker, maar ook niet voor de zoekmachines. Er zijn talloze tools die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te controleren. Een gebruiksvriendelijke tool is bijvoorbeeld PageSpeed tool van Google. Met een oogopslag kun je zien of je website presteert qua snelheid. Bevind je website zich in het rood? Dan is het wellicht een goed idee om een afspraak te maken met een webdeveloper. 

Autoriteit 

Bij de pijler autoriteit draait het erom of je website bekend is bij de gebruikers als de zoekmachine. Dit controleer je aan de hand van het linkprofiel van je website. Het linkprofiel bestaat uit links op externe websites die doorlinken naar jouw website. Hoe meer relevante websites het over je website hebben hoe belangrijker jouw website volgens Google is.

Let hierbij op dat je  linkprofiel bestaat uit hoogwaardige kwalitatieve en relevante backlinks. Een voorbeeld: als jij een webshop hebt die kleding verkoopt is het een goed idee om een link te plaatsen op een website die het heeft over fashion. Een link plaatsen op een kwalitatieve website die het heeft over computers is hierin niet relevant.  

Advies of vragen? 

Heb je naar aanleiding van dit artikel behoefte aan een advies gesprek? Dan is het wellicht interessant op content op te nemen met een online marketingbureau. Zij kunnen je verder begeleiden met het optimaliseren van je website voor de zoekmachine. 



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *