Het vragen voor tips en tops ervaren veel mensen als vervelend. Het voelt confronterend wanneer iemand anders je wijst op fouten die je maakt. Aan de andere kant is het ontvangen van tops in de vorm van complimenten juist heel fijn. Dit geeft bevestiging dat je je werk goed doet en dat dit mensen opvalt. Een veelgemaakte fout is het verkeerd opvatten van een advies. Een tip is geen kritiek, maar een advies of observatie van iemand. Probeer een tip te zien als een goedbedoeld advies en laat het even door je hoofd gaan. Wanneer je tips gaat zien als een positief advies, dan is het ontvangen van tips een stuk fijner.
Ontwikkel een doelgroep analyse
Tijdens het maken van een doelgroep analyse komt het geven van tips en tops ook terug. Startende ondernemers maken een analyse van de doelgroep om in te schatten of deze aansluit op hun diensten en reclame. Bestaande bedrijven voeren ook regelmatig nieuwe analyses uit om te controleren of de doelgroep nog steeds hetzelfde is. Je onderzoekt de doelgroep die je aan wil spreken en brengt dit in kaart. Wanneer je dit doet, is het belangrijk dat je met jezelf evalueert. Door elke dag je eigen acties te evalueren, hou je jezelf scherp.
Zorg dat je diensten aansluiten op de klant
Een gedetailleerde doelgroep analyse zorgt ervoor dat je reclame aansluit op de doelgroep. Zo trek je uiteindelijk meer klanten naar je dienst toe. Maak bijvoorbeeld een overzicht van de leeftijd, omgeving en interesse. Door hier goed over na te denken zorg je ervoor dat je benadering aansluit op het gedachtepatroon van je doelgroep. Hoe beter je diensten en reclame aansluit op de doelgroep, des te meer klanten je naar je bedrijf toe trekt. Zo laat je je klantenbestand langzaam groeien.
Beginnende bedrijven zweren bij een doelgroep analyse
Ieder beginnend bedrijf start met het maken van een doelgroep analyse. Zo breng je in kaart op welke mensen je gaat focussen, en hoe je ze het snelst bereikt. Stel, uit je doelgroep analyse blijkt dat je doelgroep ouderen boven de 60 jaar bedraagt. Dan kun je je afvragen of reclame via social media de doelgroep wel bereikt. Voor deze doelgroep is het uitdelen van flyers of ophangen van posters waarschijnlijk beter. Blijkt je doelgroep te bestaan uit jongvolwassenen, dan is social media juist het perfecte platform om reclame te maken. Dit hangt dus volledig af van je doelgroep.
Hou vast aan de resultaten
Het is verleidelijk om de analyse af te raffelen doordat je vooraf al aannames maakt. Toch is het verstandig om de analyse goed uit te voeren en vast te houden aan de resultaten. Zo voorkom je fouten die je onnodig veel geld en tijd kosten. Al verwacht je dat je doelgroep bestaat uit jongvolwassenen, er bestaat altijd een kans dat de doelgroep breder blijkt te zijn. Misschien vinden volwassenen van 40 jaar je product ook wel interessant. Wanneer je de analyse afraffelt loop je deze hele groep potentiële klanten mis. Neem dus de tijd voor de analyse en stel een reclamecampagne op die aansluit bij de doelgroep.